صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | پیام های تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه الشریف)(7)
بازدید این صفحه: 1834          تاریخ انتشار: 1399/6/24 ساعت: 06:12:53
پیام های تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه الشریف)(7)

موضوع: اخبار

 

پیام تسلیت آیت الله حاج شیخ عباسعلی صادقی قهاره  در پی رحلت حضرت آیت الله العظمی صانعی (ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

 «اذا ماتَ الْمُؤْمِنُ، بَکَتْ عَلَیْهِ الْملَائِکَةُ وَ بِقاعُ‌ ‏الْاَرْضِ الّتی کانَ یَعْبُدُ الله َ عَلَیْها، و ابْوابُ السّماءِ الّتی کانَ یصْعَدُ فیها بِاعْمالِهِ؛ وَ ثُلِمَ فی الْاسلامِ‌‎ ‏ ثُلْمَةً لایَسُدّها شَیْ ءٌ ، لأَنّ الْمُؤْمِنینَ الْفُقَهاءَ حُصُونُ الْاِسْلامِ کَحِصْنِ سُورِ الْمَدِینَةِ لَها‌»

 

اطلاع یافتیم فقیه و مرجع نواندیش جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ یوسف صانعی(رحمةالله تعالی علیه) این جهان فانی را وداع گفته اند و به سرای باقی شتافته اند. ایشان مردي فاضلی و استادی خطیب بودند و درگذشت ایشان مایه ی تاسف همگان است.

 از شمار دو چشم، یک تن کم            ***         و از شمار خرد، هزاران بیش

آن عالم فقید که سال ها از محضر اساتید بزرگ حوزه های اصفهان و قم استفاده کرده و به درجه ی رفیع اجتهاد نائل شده بود، با تدریس و تربیت شاگردانی، به حوزه های علمیه خدمت نمودند و پس از انقلاب نیز ضمن ادامه ی فعالیت های علمی، با تصدی مسؤلیت هایی هم چون عضویت شورای نگهبان و دادستانی کل کشور، خدمت نمودند؛ که امیدوارم با نشر آثار باقی مانده از ایشان، نام و یاد و نظریات آن فقیه ارزشمند هم چنان در حوزه های علمیه باقی بماند، آن چنان که إن شاء الله اجرش در دیوان خداوند متعال محفوظ است.

تخلق به خصال حمیده ی سلف صالح عالمان دین، هم چون تکریم اساتید خویش از ویژگی های قابل تأسّی آن فقیه راحل بود.

دیر یا زود رفتن، ناگهانی یا به تدریج رفتن، همه تفاوت های صوری است چون بنابر رفتن است؛ و آن چه مهم است چگونه رفتن است، از آن جهت که بنای آخرت بر ابدیت و جاودانگی است و رجعتی در آن راه ندارد.

 

«اللهم انا نسئلک الراحة عندالموت و المغفرة بعد الموت و العفو عند الحساب»

این جانب درگذشت آن روحانی شریف و پاکدست را به محضر ولی الله الاعظم(عج)، مراجع و عالمان دین،مقلدان، علاقه مندان و بیت شریف آن جناب خصوصا اخوی ارجمندشان آیت الله آشیخ حسن صانعی و نیز جناب حجت‌الاسلام آقای شیخ فخرالدین صانعی(دامت برکاتهما) تسلیت عرض می نمایم و در این ایام اسارات آل الله حشر با سالار شهیدان حسین بن علی(علیه السلام) را برای ایشان از خداوند متعال خواستارم و خاطر شریف بازماندگان را به بشارت خداوند متعال که حیات و ممات آدمیان به دست اوست، متذکر می گردم:

 

 «وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ أُولٰئِكَ عَلَيهِم صَلَواتٌ مِن رَبِّهِم وَرَحمَةٌ ۖ وَأُولٰئِكَ هُمُ المُهتَدونَ»

ملتمس دعای خیر

عباسعلی صادقی قهاره

خرم آباد- 22 شهریور 1399

====================

پیام تسلیت دکتر شهیندخت مولاوردی در  پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی (ره)

انالله و انا الیه راجعون

یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِى إِلَى‏ رَبِّکَ  رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً

روح‌ بلند حضرت آیت الله العظمی صانعی در جوار حق آرام گرفت؛ عالِم جلیل القدر، وارسته و صبوری که در راه استقرار حق و عدل(با تمام شقوق و شعب خود) سر از پا نشناخت و در عمر پربرکت خود با جد و جهدی مثال زدنی برای پاسخگویی به نیازهای نوپدید و نوظهور زمان و زنان، لحظه ای آرام و قرار نداشت.

اجتهادهای شاذ و شجاعانه این فقیه دردآشنا و زمان شناس، بویژه در سه دهه اخیر و نوآوریهایش در تطبیق احکام فقهی با موضوعات و واقعیتهای روز که از ویژگیهای بارز و ممتاز اوست، سهم بسزایی در پویایی فقه و پایایی دین داشته و از این منظر وی را به یکی از برجسته ترین فقهای نواندیش شیعه در جهان مدرن و معاصر مبدل ساخته است.

در این بازه زمانی بر نقش و تاثیر فتاوی راهگشا و گشایش های مهم نظری که خاستگاه آن به باور عمیق ایشان در احترام به کرامت ذاتی بشری و رعایت قاعده عدالت و اخلاق در اجتهادهای فقهی برمی گردد، در تعمیق و ارتقای معرفت دینی و دین مداری و دین داری جامعه هدف نمی توان چشم فروبست و قدردان تلاش های ستودنی این اندیشمند خستگی ناپذیر نبود و سر تعظیم در برابر آن فرود نیاورد.

در سال های اخیر نیز موسسه تحت مدیریتشان(فقه الثقلین)با طراحی سلسله نشستهای فقه پژوهی با موضوع«چالش های حقوق زنان و خانواده در فقه»افق های نوینی پیش روی جامعه ایرانی و زنان ایران گشود که امید است دوستداران راه و‌ مرام این عزیز سفرکرده مصمم تر از پیش با گامهایی استوار در این‌ مسیر طی طریق نمایند.

این مصیبت بزرگ بر همه حق طلبان، حق جویان، حق گویان و عدالت پیشگان عالم تسلیت باد.

شهیندخت مولاوردی

۲۲شهریور۱۳۹۹

====================

پیام تسلیت  آیت الله موسوی خوئینی ها در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی (ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

إنّا لله و إنّا الیه راجعون

ارتحال عالم بزرگوار حضرت آیت الله صانعی، از مراجع بزرگوار تقلید،‌ موجب تأسف و تأثر عمیق ارادتمندان و مقلدان ایشان گردید. این روحانی سخت‌کوش عمری را در تلاش برای کسب علوم اسلامی، به‌ویژه فقه آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین، و تدریس و ترویج آن گذراند و شاگردانی را پرورش داد و به حوزه مقدسه قم تقدیم نمود که برخی از آنان مجتهدانی مسلم هستند.

آیت الله یوسف صانعی و برادر گرامی‌اش آیت الله حاج شیخ حسن صانعی، از اوان ورودشان به حوزه با برکت قم، توفیق آشنایی با حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را پیدا می‌کنند و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی و متوسطه، موفق به درک درس خارج فقه و اصول ایشان می‌شوند که از جهت عمق مباحث مطروحه، زبان‌زد فضلا و مجتهدان عصر بوده است.

آن عزیز از آغاز نهضت روحانیت در سال 1341، هرگز راه نورانی امام را ترک نکرد و تا پایان عمر بر این راه، بر اساس اجتهاد خود، وفادار ماند و در انجام آنچه وظیفه خود می‌دانست اهانت هتاکان و آزار مخالفان را تحمل کرد و بر طریقه‌ای که آن را صواب تشخیص داد استوار ماند تا به ملاقات پروردگار خویش شتافت؛ خداوند او را با اولیاء دین محشور فرماید.

این‌جانب ضایعه درگذشت آن بزرگوار را به علاقه‌مندان و مقلدان و به بیت محترمشان و فرزندان و سایر بازماندگان، به‌ویژه به برادر گرامی‌شان، آیت الله حاج شیخ حسن صانعی، تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند برای آنان صبر جمیل و برای آن فقید سعید، جوار رحمت الهی را خواستارم.

====================

پیام تسلیت دکتر پیروز حناچی شهردار تهران در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی (ره)

رحلت مرجع پارسا و وارسته، حضرت آیت الله حاج شیخ یوسف صانعی را محضر رهبری معظم، مراجع عظام، شاگردان و ارادتمندان و به‌ویژه خانواده‌ی‌ آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.

رحلت این شاگرد مبرز مکتب امام خمینی(ره) و مجتهد عالم به زمان و مسائل روز، خسرانی بزرگ برای ملت ایران و حوزه‌های علمیه است. برای ایشان از درگاه خداوند متعال آمرزش و آرامش و برای بازماندگان محترمشان صبر مسئلت می‌نمایم.

====================

پیام تسلیت دکتر محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (س)  در پی ارتحال حضرت آیت‌ الله العظمی  صانعی (ره)

حضرت آیت اله حاج شیخ حسن صانعی

نماینده ولی فقیه و ریاست محترم بنیاد پانزده خرداد

سلام علیکم

خبر رحلت عالم ربانی حضرت آیت اله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی، اخوی گرامی جنابعالی که عمر خویش را در راه ترویج و تبیین مذهب مترقی شیعه و تربیت شاگردان و مروجین مکتب اهل بیت علیهم السلام مصروف داشت، موجب تأسف و تألم خاطر شد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به محضر جنابعالی، اعضای بیت معزز ایشان، شاگردان و ارادتمندان ایشان، از درگاه ایزد منان در این ایام محترم و پُر قدر برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان محترم، بویژه جنابعالی صبر و اجر مسألت می‌نمایم.

====================

پیام تسلیت انجمن محققان و مدرسان روحانی اصفهان در پی ارتحال حضرت آیت‌ الله العظمی  صانعی (ره)

انالله و انا الیه راجعون

رحلت عالم جلیل القدر فقیه نواندیش حضرت آیت الله العظمی صانعی (رضوان الله تعالی علیه) فقیهی که نگاهی نو به حقوق و کرامت انسان داشتند و سابقه انقلابی ایشان در قبل و بعد از انقلاب از ایشان شخصیتی استوار ساخت که موجب دلبستگی بسیاری به باورهای دینی شد و در این راه مرارتها کشیده و بی مهری ها را به جان خرید، ثلمه ای است جبران ناپذیر که تنها عنایت حضرت حق می تواند آنرا جبران نماید انجمن محققان و مدرسان روحانی اصفهان این مصیبت را به محضر امام زمان (عج)؛ مراجع معظم تقلید؛ حوزه های علمیه؛ ارادتمندان و مقلدان حضرتش وبیت شریف معظم‌له تسلیت گفته واز پیشگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات وحشر با ائمه اطهار و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نماید.

٢٢/۶ /١٣٩٩

 

 انجمن محققان و مدرسان روحانی اصفهان

====================

پیام تسلیت دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در پی ارتحال حضرت آیت‌ الله العظمی  صانعی (ره)

 درگذشت مرجع جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله یوسف صانعی که حضوری روشنگرانه در جریان انقلاب و دفاع از آرمان‌های امام داشتند مایه تأثر شد.

 

عمر پربرکت این مجاهد نستوه سرشار از خدمات درخشان در شورای نگهبان، دادستانی کل کشور و، عشق به اهل بیت و نگاهی نواندیشانه و متعهدانه به دین مبین اسلام بود.

====================

پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین مسیح بروجردی در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی (ره)

إنّا لله و إنّا إلیه راجعون

حضرت آیة الله آقای حاج شیخ حسن صانعی دام ظلّه

ارتحال تأسف بار عالم بزرگوار و فقیه شجاع حوزه های علمیه، آیة الله العظمی آقای حاج شیخ یوسف صانعی طاب ثراه و اعلی الله مقامه را که یار دیرین حضرت امام قدّس سرّه در دوران سخت مبارزه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، و فقیه نواندیشی بودند که در جهت رفع مشکلات فقهی تلاش وافری نمودند و از ملامتها و جسارتها واهمه نداشتند، به حضرت بقیة الله الاعظم روحی له الفداء، شاگردان، مقلّدان، دوستداران و بازماندگان محترم ایشان بالاخص حضرتعالی و آقا زاده ایشان حجة الاسلام و المسلمین آقای سعید صانعی تسلیت عرض کرده، از خداوند منّان برای ایشان علوّ درجات و غفران و رضوان الهی را خواستارم.

 

 مسیح بروجردی

====================

پیام تسلیت آیت الله محمود امجد در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی (ره)

انا لله و انا الیه راجعون

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة  لایسدها شیء

رحلت آیت الله العظمی صانعی اعلی الله مقامه را به حضرت بقیةالله ارواحنا لتربة مقدمه الفداء،ملت شریف ایران و همه حوزه‌های علمیه و بیت معظم له و خانواده شریف  ایشان تسلیت عرض می کنم  و برای همه عزیزان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.

این مرجع شجاع و بزرگوار در دفاع از حقوق مظلومین و مردم ستم‌دیده ظلم و جور و جفای بسیار دید و با حلم و بردباری و بزرگواری خاص خودش همواره در مبارزه با حق‌کشی و ظلم و ستم با صلابت بود.

از حضرت حق متعال خواهانیم امثال این علمای عامل را در حوزه های دینی مشاهده کنیم.

محمود امجد

====================

پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی (ره)

انالله و انا الیه راجعون

درگذشت مرحوم آیت الله حاج شیخ یوسف صانعی رضوان الله تعالی علیه موجب تاثر گردید.

آن مرحوم که از شاگردان و یاران حضرت امام (ره) بود و زمانی مسئولیت دادستانی کل کشور را بر عهده داشت، منشاء خدمات ارزنده‌ای در دستگاه قضایی بودند.

مصیبت وارده را به بیت مکرم و برادر محترم ایشان تسلیت گفته و علو درجات را از پروردگار متعال برای آن فقیه گرانقدر مسئلت دارم.

کد خبر: 1399624305508
1399/6/24

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن